یادگیری زبان با تماشای فیلم + روش لایتنر

بی گمان یکی از بهترین راههای یادگیری زبان بصورت خودآموز تماشای فیلم زبان اصلی میباشد.

این روش به دلیل جذابیت دیدن فیلم و احساس نزدیکی بیشتر تماشاگر با محیطی که شخصیت های فیلم در آن هستند میتواند روش خوبی برای یادگیری زبان خارجی باشد.

 

در نسخه های جدید لایتنر پایش این امکان ایجاد شده است تا بتوانید فیلمهای خود را با زیرنویس زبان اصلی تماشا کنید و امکاناتی در آن قرار داده شده است تا براحتی بتوانید معنی  کلمات و واژه هایی را که نمیدانید ببینید و در لایتنر اضافه کنید. همچنین میتوانید آن قطعه از فیلم یا عکس آن صحنه از فیلم را نیز به فلش کارت اضافه کنید.

 

برای این کار مراحل زیر را اجرا کنید.

نرم افزار لایتنرنسخه 2.1.5  یا بالاتر را دانلود و نصب کنید.

نرم افزار دیکشنری پایش را دانلود و نصب کنید.

ممکن است نیاز باشد که کدک جدیدی برای دیدن برخی از فایلهای ویدئویی، روی کامپیوترتان نصب نمایید.(مطمئن شوید فیلمها را میتوانید با مدیاپلیر ویندوز باز کنید)

1. زیرنویس انگلیسی فیلم باید همنام با اسم خود فیلم باشد. مثال: برای نام فیلم toy story.avi نام فایل زیرنویس باید toy story.srt و یا toy story-en.srt باشد.

3.در تنضیمات دیکشنری پایش این گزینه ها باید تیک داشته باشند:

keep dictionary on top of other windows

show meaning when copy a word

اگر میخواهید لیست کلماتی که در فیلم با دیکشنری میبینید برایتان ذخیره شود تیک این گزینه را هم بزنید:

add first meaning to favorites automatically

4. روی فایل فیلم کلیک راست کنید و گزینه open with Payesh Leitner Box را انتخاب کنید. پنجره نمایش فیلم لایتنر پایش فیلم را باز کرده و نمایش میدهد.

5. برای انتخاب کلمه روی زیرنویس روی آن با موس کلیک کنید(مدت نیم ثانیه) گزینه هایی مانند دیدن معنی در دیکشنری، افزودن به لایتنر و ترجمه آنلاین گوگل را خواهید دید.

 

6. در دیکشنری پایش نیز میتوانید یکی از معنی ها را به لایتنر ارسال کنید و همچنین میتوانید لیست لغات برگزیده را ایجاد کنید.

در هنگام مرور لغات نرم افزار لایتنر میتواند کلمات را از زیرنویسها پیدا کند و آن صحنه از فیلم را نمایش دهد. برای این کار شاخه هایی که فیلمهایتان را در آن قرار داده اید به نرم افزار معرفی کنید تا درون آنها را جستجوکند.